ACT- acceptance and commitment therapy

ACT - acceptance and commitment therapy

ACT helpt je focussen op je eigen gedrag, op dat wat je wèl kan veranderen. Kort gezegd leert ACT je om handiger om te gaan met gedachten, gevoelens en omstandigheden, terwijl je op weg gaat om je doelen en dromen te verwezenlijken.

ACT helpt je om op een flexibele manier om te gaan met obstakels (Acceptance), zodat je kan blijven investeren in de dingen die je écht belangrijk vindt (Commitment). Ontwikkel je persoonlijke veerkracht en zorg voor meer psychologische flexibiliteit. 


Achtergrond ACT

acceptance and commitment therapy

ACT is een relatief nieuwe stroming binnen de psychologie. ACT doet niet aan ‘positief denken’. Het bestrijden van problemen door de gedachte ‘dat het allemaal wel goed komt’ werkt niet. 

Je hebt waarschijnlijk al ervaren dat je het denken niet kunt sturen en dat je helemaal geen controle hébt over je negatieve gevoelens. Het is belangrijk dat je je problemen erkent. Mag je pijn hebben? Mag je dingen moeilijk vinden? Mag je vervelende gedachten hebben, zónder dat deze direct overschreeuwd moeten worden door positieve gedachten?

Iemand die met ACT bezig is kijkt graag naar haar waarden, doelen en dromen. Als je weet wat je eigenlijk zou willen doen met je leven, dan weet je ook waar je uiteindelijk het meest gelukkig van wordt. Een valkuil is dan dat je hoofd ‘verstandig’ gaat proberen te doen, door met argumenten te komen die beginnen met ‘ja maar…’. We nemen negatieve gedachten heel snel heel erg serieus, maar is dat eigenlijk wel terecht? 

Kenmerken:

Het hebben van angstige en negatieve gedachten en gevoelens is heel normaal. Het hoort een beetje bij ons mens zijn.

Het ontwikkelen van persoonlijke veerkracht.

Gedachten zijn eigenlijk maar rare dingen, die je vooral niet al te serieus moet nemen. Anders vergeet je bijna dat het leven een speelplaats is waar gespeeld dient te worden.

Dat je mag denken wat je denkt, voelen wat je voelt, en dat je mag doen wat je droomt!

ACT-psychologische flexibiliteit

null

ACT is gericht op het accepteren dat negatieve gedachten en gevoelens bij het leven horen door het vergroten van je psychologische flexibiliteit.

Door aandacht te besteden aan zes processen en ermee aan de slag te gaan, vergroot je je psychologische flexibiliteit:

  • Hier en nu: focus op wat er zich in het hier en nu afspeelt. Door te missen wat er zich in het moment afspeelt, loop je het risico de kansen en mogelijkheden die daarbij horen over het hoofd te zien.
  • Het zelf: hoe je omgaat met je (zelf)beeld. Bij mensen kan het gebeuren dat ze vergroeid raken met de ideeën die ze koesteren over zichzelf. Door het zelf meer te zien als context dan als concept, geef je jezelf de vrijheid terug door te kiezen hoe je in een situatie wilt reageren.
  • Defusie: afstand nemen van gedachten. Gedachten kunnen echt lijken, terwijl ze dat in wezen niet zijn. Het kan helpend zijn om je te realiseren dat een gedachte iets is wat je hebt, niet iets wat je bent.
  • Acceptatie: ruimte durven te maken voor gedachten, gevoelens en impulsen. In plaats van te proberen bepaalde gedachten of gevoelens weg te stoppen en te vermijden, leer je dat ze er mogen zijn.
  • Waarden: wat jij echt belangrijk vindt om zo een waardevoller leven te kunnen leiden.
  • Toegewijd handelen: investeren in je waarden door echt iets te veranderen, in actie te komen en commitment te laten zien.


Deze ACT-vaardigheden zorgen er samen voor dat iemand psychologisch flexibeler wordt. Het doel van ACT is dus niet  het verminderen van klachten, maar het ontwikkelen van persoonlijke veerkracht.

ACT-

acceptance and commitment therapy

ACT kan worden ingezet wanneer je gedachten en gevoelens je groei en ontwikkeling in de weg staan. Als je last hebt van stress en piekeren. 

Doorgaan en de tijd vliegt voorbij. Wat vind je nou echt belangrijk? En hoe kan je daar tijd en energie voor vrijmaken? Welke obstakels liggen er op jouw pad en hoe kan je die veranderen in mogelijkheden?

Ook als preventie bij burn-outklachten of als ondersteuning bij re-integratie kunnen de elementen van ACT goed gebruikt worden. 

ACT helpt je op een meer flexibele manier om te gaan met vervelende ervaringen. Er wordt veel gebruikt gemaakt van metaforen en oefeningen om zo vooral zelf te ervaren hoe het staat met jouw de ACT-vaardigheden.

Kenmerken:

Een waardevol leven te leiden waar jij blij van wordt

Zelf ervaren hoe jij omgaat met tegenslagen. Oefeningen en metaforen om je hierbij te ondersteunen.